Bokfrågornas ABC - C

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
Jag har aldrig läst en chick-lit och är inte heller sugen på att göra det. Men jag har nog en ganska förutfattad mening om genren. Om jag tänker efter kanske inte allt handlar om kläder, väskor och skor. Men jag får helt enkelt ta och läsa några tips om bra chick-lit via bokfrågornas ABC.


2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Den första ceremonin som jag kommer på är kröningen av Aragorn i Sagan om konungens återkomst av J. R. R. Tolkien. Jag älskar Sagan om ringen-böckerna och framför allt den avslutande boken. Måste läsa om dem någon gång.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
För att fortsätta i Sagan om ringen-världen så kan väl Gollum kategoriseras som en antihjälte. Det är ju faktiskt han som tillslut förstör ringen när han baklänges trillar ner i den förgörnade elden tillsammans med ringen.


4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

"En bokälskare går aldrig till sängs ensam."


Kommentarer
Postat av: enligt O

Jag gillar chick-lit men avskyr böcker om kläder, väskor och skor. Det funkar ändå. Lisa Jewell, Jane Green och även Marian Kayes klarar sig rätt bra utan name-dropping.



Ja stackars Gollum, han blir hjälte till slut.



Gillar citatet!

2010-08-04 @ 10:25:09
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0