Bokfrågornas ABC - X

1. XXX avslutar brev med kyssar. Någon bokkyss du minns mer än någon annan?
Va tråkigt att jag inte kan komma på en endaste kyss ur en bok.

2. Malcolm X tillhör de stora ledarna i världshistorien. Berätta om en bok som handlar om en eller flera ledare.
Biografin Fidel Castro av Anne M Sørensen handlar ju förstås om mannen som var Kubas ledare under många år. Men jag gillade den inte så mycket.


3. Mina barn är så små att hemmet fortfarande är fritt från xbox (för bokstavens skull då…) eller någon annan spelkonsol. Trots detta (eller just därför) vill jag att du berättar vilken bok du skulle vilja göra om till spel för just xbox.
Jag har en ps3 (som heter Rolf) och är väldigt fötjust i alla legospelen. Det var jättekul när Harry Potter kom som ett legospel. Och det bör ju komma en tvåa, med år 5-7 också någon gång.
Så när jag tänker tv-spel är det lite svårt att se något annat än just legogubbar i det...

Men jag tror nog att Frankenstein av Mary Shelly skulle funka som spel. Man kan spela som professor Frankenstein, leta likdelar och bygga ihop en varelse. Man kan vara monstret och leta sig ut i världen och lära sig nya saker.


4. Den som lider av xenofobi är rädd för det som är främmande. Främlingsfientlig med andra ord. Har du läst någon bra bok som handlar om detta?
Boken som jag läste allra senast, Skynda kom och se av Lotta Lundberg handlar om människors rädsla för allt som är annorlunda och som man inte förstår sig på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0