Bokfrågornas ABC - Z

1. På zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.
Prosens Huuskonens bestialiska betjänt av Arto Paasillinna. En björn är en av huvudkaraktärerna i boken.

2. Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?
Nej ingen om någon konstnär. Men jag kommer istället tänka på boken Musselstranden av Marie Hermansson. En flicka i boken ritar små bilder, väldigt annorlunda än vad barn brukar rita. Tror att det var på fåglar.

3. Zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att ideérna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?
Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert handlar ju bland annat om när hon är på ett ashram i Indien och yogar och medieterar och har sig. Den delen av boken gillade jag sämst.

4. Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?
I min bokhylla fanns bara Carlos Ruiz Zafón under z. Vindens skugga - mycket bra. Ängelns lek - inte lika bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0