Bokfrågornas ABC - A

Jag hoppar på bokfrågornas ABC som Enligt O kör i repris.

Bokstaven A

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Den senaste bok jag läste som har något med Grekland att göra är Den som vandrar om natten... av Marianne Fredriksson. Huvudpersonerna reser runt i det rommerska riket och besöker bland annat Grekland.


2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Kan tyvärr inte komma på nån Adam. Douglas Adams däremot vars Liftarens guide till galaxen jag läste här senast.


3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
Jag hade en bilderbok när jag var liten med ett flertal sagor bla Guldlock och de tre björnarna. Och en hemsk historia om en kyckling som trodde himlen skulle trilla ner. Det hela slutade med att en massa djur blev lurade hem till vargens hus och så blev hela familjen varg mätta och glada.


4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Jag har en bok ståendes oläst i hyllan Gryning över Kalahari av Lasse Berg som handlar om just människans ursprung.
Annars har jag läste de flesta av Damernas Detektivbyrå-böckerna av Alexander McCall Smith som utspelar sig i Botswana.

Kommentarer
Postat av: enligt O

Gryning över Kalahari har jag tänkt läsa länge, spännande, men kanske lite tung? Den som vandrar om natten hör till borde-böckerna.



Kul att du är med och svarar!

2010-08-02 @ 18:27:24
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0