Bokfrågornas ABC - B

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Jag gillar att köpa böcker men det spelar ingen roll ifall de är nya eller begagnade. Böcker som ingår i en serie vill jag gärna ha allihopa av. Och det stör mig enormt ifall inte alla är i samma format. Tex med millenniumtrilogin så har Män som hatar kvinnor försvunnit, Flickan som lekte med elden är i pocket och Luftslottet som sprängdes inbunden. Sånt irriterar mig!
Att låna på biblioteket är jag dålig på, eller rättare sagt att lämna tillbaks böckerna. Jag får alltid betala förseningsavgift.


2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Alkemisten av Paulo Coelho är en av de sämsta böcker jag läst. Jag tycker att den påminde mig om nåt barnprogram från 80-talet. Jag fattar inte hur den kunde bli en sån populär bok.


3.  A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Allt läsande av böcker är till godo, det tycker jag. Sen vad som anses vara fin/bra litteratur är nog lite svårt att se förrän böckerna har några år på nacken. Ifall de fortfarande funkar liksom. Tidlösa böcker skulle jag säga är bra litteratur. En bok som jag skulle kategorisera i sämre litteratur är I cirkelns mitt av Dan Brown. Spännande, visst men absolut inget mer av substans.


4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
Biografier håller jag mig ifrån. Jag har nog aldrig valt själv att läsa en biografi. Men i min bokcirkel läste vi Nattens barn av Traci Lords som är en självbiografisk bok. Usch och blä för den!
I bokhyllan står en biografi om Marie Curie skriven av Susan Quinn som inhandlades på en bokrea för ett antal år sedan. Fortfarande oläst är den.
Den enda "biografi" som jag känner att jag vill läsa är Blonde av Joyce Carol Oates som väl kan hamna i kategorin fejkbiografi.


Kommentarer
Postat av: enligt O

Håller med om att det är bra att läsa oavsett vad, möjligen kan väldigt fördomsfulla och rasistiska verk få motsatt effekt, men i grunden håller jag med. Förhoppningsvis utvecklas och breddas läsningen över tid. Nattens barn känns väl sådär lockande...

2010-08-02 @ 18:29:05
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0