Mörker och blåbärsris

av Kersin Ekman. Utläst 101124.


Efter att ha kollat lite mera noggrannt i bokhyllan är det 12 böcker som jag någon gång börjat läsa men inte läst färdigt. Ja, eller 11 st nu då. Det irriterar mig att jag inte har läst ut dem. För det är inte av anledningen att de var dåliga. Sådana har jag också i bokhyllan och de är inte medräknade här. Utan det handlar om att jag själv har varit för ofokuserad för att kunna läsa. Så jag har gett mig själv utmaningen att läsa ut dessa, omedelbart!

Först ut: Mörker och blåbärsris av Kersin Ekman. Började på den i gymnasiet, lade av. Köpte den på en bokrea för ett antal år sedan men sedan dess har den stått oläst i hyllan. Men jag gillar boken! Den handlar om ett antal människor i en by i Norrland. De är arbetslösa/ströjobbar. De har tråkigt. De super. När gubben som har byns affär dör och de tar över denna får de tillgång till en massa socker och jäst. Hmm... vad kan man tillverka då? Hela hembränningsförfarandet är rätt gulligt till en början. Men fy fan vad de super, som värsta tonåringarna. De blir fulla, otrogna, svartsjuka, hysteriska och deprimerade. Allt går mer eller mindre åt helvet och på härlig dialekt.


Läs ut-utmaning
1 utläst   11 olästa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0