Böcker jag äger men inte läst

Listan över böcker som jag äger men ännu inte ha läst växer ständigt. Jag gillar hur min bokhylla växer, samtidigt som jag har ångest över olästa böcker.
Varje månad beställer jag från adlibris. Det blir bokcirkelboken och några böcker till. Hade jag bara handlat dessa hade det nog gått runt så att säga. Men så slinker jag allt som oftast in på Myrorna eller någon annan second hand-affär och bara handlar lite grann, det är ju så billigt och går till välgörenhet. Eller så lämnar jag plasma och tar böcker som ersättning. Eller så handlar jag inbundna böcker på bokrean som definitivt inte blir lästa.
Eller klassikern: Jag köper bok nr fyra i en serie på second hand. Och måste då köpa de tre första böckerna också innan jag kan läsa nr fyra.

Ok, totalt 48 st:
Adams - Restaurangen i slutet av universum, Livet universum och allting
Alvtegen - Skam, Skugga
Austen, Grahame Smith - Stolthet och fördom och zombier
Bengtsson - Röde orm
Brontë - Svindlande höjder
Coben - Den osynlige
Ecco - Rosens namn
Ekman - Mörker och blåbärsris
Falkenland - Vinterträdgården
Fredriksson - Simon och ekarna
Gardell - Fru Björks öden och äventyr
Harif - Mangon som sprängdes
Ingemarsson - Små citroner gula, Den ryske vännen, Bara vanligt vatten
Kallentoft - Sommardöden, Höstoffer
King - Död zon, Jurtjyrkogården
Lang - Mördare ljuger inte ensam
Larsson - Svart stig (på väg till mig)
Lehane - Mörker ta min hand (på väg till mig), Ingenting är heligt, Svart nåd
Lindgren - Ormens väg på hälleberget
Lundberg - Skynda, kom och se
Nilsson - Flickan som uppfann livet
Martinsson - Nässlorna blomma
Mina - Blodsarv, Vargtimmen, Sista andetaget, I midnattens stillhet
Oates - Våld, Älskade syster
Parsons - Min tjej och jag
Roslund & Hellström - Odjuret, Box 21
Sem-Sandberg - De fattiga i Lodz
Sjöwall, Wahlöö - Roseanna, Mannen som gick upp i rök, Brandbilen som försvann
Sörensen - Fidel Castro (på väg till mig, nästa bokcirkelbok(
Toschas - Skärseld
Waters - Nattvakten
Yates - Revolutionary Road
Wennstam - Alfahannen (på väg till mig)

Kommentarer
Postat av: Åka

Har du sett Berglin-serierutan med mannen som får frågan "har du läst alla de här?" Han blir typ upprörd och frågar tillbaka ifall kompisen har ätit alla goda middagar redan, haft alla sina orgasmer än, och så vidare (parafraserar ur minnet).



Jag har inte räknat, men jag har hundratals böcker jag inte har läst. Det är ok. Boksamlingar funkar så, det är trist att köpa bara dem man precis hinner läsa.



(Insnubblad från bokbloggar.nu, så jag har inte följt din blogg och vet inte om någon speciell situation föreligger.)

2010-10-25 @ 21:48:37
URL: http://annien.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0