Bokfrågornas ABC - S

1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?
Jag har inte läst mycket av Karin Alvtegen men jag blev mycket imponerad av språket i Svek.
Jonas Gardells språk gillar jag också.

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?
Barbro och Ylva-li i Allra käraste syster av Astrid Lindgren.

3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?
Astrid Lindgren var och är en stor favorit. Nils Karlsson Pyssling var jag fascinerad av som barn. Men så var jag och mamma på barnteater och såg den. Men den va jätteotäck!
Idag skulle jag säga att min favorit är Sunnanäng. Det är det vackraste och sorligaste som någonsin har skrivit.

4. Att författare gör spotifylistor som soundtracks till böcker är inte ovanligt. En spotifylista kan du t.ex. hitta här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.
Oj, va svårt! Nä det är för svårt...


Kommentarer
Postat av: enligt O

Jag älskade både Nils Karlsson Pyssling och Peter och Petra. Jag drömde om att själv hitta några små vänner under sängen, eller i en park.

2010-10-30 @ 21:33:43
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0