Vill ha mer

av Katarin Bjärvall. Utläst 110213.


Jag fick avbryta mitt andra läsande (eller snarare icke-läsande) för att hinna med månadens bokcirkelbok. Trodde först att boken inte skulle intressera mig som inte har barn. Men efter att ha läst den så tycker jag definitivt att den är intressant. Katarina Bjärvall skriver om hur tid och konsumtion hänger ihop. Vi har lite tid för att vi konsumerar och vi konsumerar för att vi har lite tid.
Jag gillar boken trots att den lyfter fram mer tid för familjen och barnen, ändå inte känns kristdemokratisk könsstereotyp. Den känns modern och framåtsyftande.
Boken varvar intervjuer med olika familjer, intervjuer och referat från olika sakkunniga och forskare, fakta om reklam, leksaker, barnomsorg  shopping mm, med Bjärvalls egna funderingar om hur hon ska får livspusslet ® att gå ihop. Det är intressant och tankeväckande. Det var länge sedan jag diskuterade en bok så intensivt med min sambo som jag gjort med denna. (Han har inte läst den.)
Sen håller jag inte med i alla resonemang som hon för. De flesta familjer i Sverige skulle klara sig på betydligt mindre pengar än vad de nu gör åt med. Och skulle därför kunna jobba mindre. Fine, jag köper det. Jag tror att väldigt många inklusive mig själv handlar oerhört mycket till ingen nytta. Men det måste ju inte vara så att man nödvändigtvis gör åt alla pengar man tjänar. Att leva på ett minimum kan väl också leda till stress, att inte veta ifall man klarar oförutsedda utgifter.

Boken rekommenderas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0