Blonde - del 1

av Joyce Carol Oates. Delvis utläst 110119.

Jo, jag fick tag i boken. Den fanns i magasinet på biblioteket här i stan. Blev lite osäker först vad det innebar men det visade sig inte vara några problem. Så har man lärt sig det också.
Alltså, jag läser boken Blonde under fem veckor, lyssnar på Bokcirkeln i P1 (från våren 2010) samtidigt som Johanna K på Bokhora.
Tidigare har jag läst Dödgrävaren dotter av Oates som jag gillade till stor del. Men den var ju lite ojämn.
Samma sak är det här. Vissa kapitel är bra och vissa är lite mer knepiga. Men jag har inte på något sätt svårt att ta mig igenom första delen av boken. Första delen har titeln "Barnet" och följer Norma Jeans uppväxt tillsammans med en psykiskt sjuk och missbrukande mamma. Norma Jean hamnar tillslut på barnhem. Boken beskriver väldigt bra hur ett barn tänker och känner.
Själva radioprogrammet med Carin Mannheimer, Åsa Linderborg, Jan Guillou och programledaren Marie Lundström var roligt att lyssna på. De pratar mycket om hur hon formulerar sina meningar och hakar upp sig på vissa liknelser. Själv tänker jag inte på sånt där när jag läser. Jag får mer en känsla av en bok men jag inte förklara varifrån den kommer. Förhoppningsvis kan jag lära mig nåt i slutändan.

Nästa del "Flickan" ska läsas ut senast 26/1. Nästa vecka börjar jag ett nytt jobb men jag hoppas ändå att jag ska ha tid att rapportera om läsningen och lyssningen.


Sen har jag sett att Bokcirkeln ska sändas igen nu i vår och då kommer de att läsa Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. De som läser är denna gången Johanna Thydell, Babben Larsson och Lars Gustafsson.
Efter att ha läst Norwegian wood kände jag att Murakami och jag inte riktigt funkar tillsammans, att det inte blir något mer. Men nu blir jag ändå lite sugen på att läsa denna bok. Vi får se hur det blir...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0