Den utstötte

av Sadie Jones. Utläst 110104.


Årets första bokcirkelbok, Den utstötte är en riktig pärla. I prologen släpps Lewis 19 år från fängelset där han suttit i två år. Och han återvänder till sin familj.
Sedan får vi följa Lewis liv från det att han är sju år och hans pappa återvänder från kriget. Genom hans uppväxt och vad som sedan leder fråm till det brott han begår. Och hur han återvänder från fängelset och försöker ta sig tillbaka till det vanliga livet.
Dessutom vävs familjen historia samman med en annan familjs. Det är Lewis pappas chefs familj. De bor på andra sidan skogen och har två döttrar.

Detta är en berättelse som engagerar mig. Det är en berättelse som känns i magen.

Jag läste ju Revolutionary Road innan jul och jag tycker att de böckerna hänger ihop lite grann. De utspelar sig båda under efterkrigstiden i förorter till stora städer. Där man lever och försöker hålla upp en fin fasad, fast under ytan mår man jättedåligt. Man dricker alldeles för mycket alkohol för att döva smärtan. Men där jag blev lite irriterad av April och Frank i Revolutionary Road. De hade liksom inte riktigt något riktigt att vara olyckliga för. Men i Den utstötte så blir jag helt enkelt mer engagerad av familjernas öden.

Bokcirkel träffas på måndag för att snacka om boken. Kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0