Nässlorna blomma

av Harry Martinsson. Utläst 101229.

Nässlorna blomma påbörjade jag på högstadiet men klarade då inte många sidor innan jag gav upp. Och det kan jag ju förstå när jag läser den nu. Det är ingen tonårslitteratur direkt. Boken handlar om Martin vars pappa dör och mamma flyttar till Kalifornien. De övergivna barnen blir så kallade sockenbarn och skiljs ifrån varandra. De tas om hand av den gård som kräver minst i ersättning för dem. Arbete är det som gäller på gårdarna. Han är ju där som arbetskraft, inget annat. Men Martin flyr i tanken, han fantiserar sig bort för att glömma tristessen och övergivenheten. Så det är inte en bok som vältrar sig i allt det hemska utan en hel del positivt finns ändå.
 

Läs ut-utmaning
8 utläst 4 olästa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0