Askungar

av Kristina Ohlsson. Utläst 100715.

När jag handlade böcker senast på Adlibris åkte denna bok först i kundkorgen. Men så plockade jag bort den. Tänkte att jag inte orkar med en deckarserie till. Det finns så många serier jag vill läsa och jag är smått besatt av att läsa en serie dels från början och dels att läsa ut alla delar i serien. Hur som helst så la jag i boken i kundkorgen igen och nu har jag läst ut den. Ångrar jag mig? Nej, inte alls. Jag är mycket nöjd med läsningen.
Boken handlar om en flicka som försvunnit från ett tåg och polisutredningen som tar vid. I polisgruppen jobbar en kvinnlig civilanställd kriminolog. Just beskrivningen av förhållandet mellan henne och hennes poliskollegor är det i boken jag tycker sämst om. Lite typiskt att de riktiga poliserna inte tyckte att hon va kompetent nog, men sen  visar det sig att det är hon som haft rätt i vilket spår som ska följas i utredningen. Det som jag gillar är ändå rätt typiska deckargrejer. Hur de sakta men säkert kommer fram till gåtans lösning. Att man själv få va lite smart och ana sig till vissa saker, samtidigt som man ju förstås går på vilospåret om vem som skulle vara gärningsmannen.
Mycket bra för att vara en debut. Fortsättningen kommer i höst med boken Tusenskönor.

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Tyckte också att den var väldigt bra, men känner igen frustrationen över alla deckarserier som jag fastnar i.

2010-07-20 @ 12:03:45
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0