Bokfrågornas ABC - J

Fler bokfrågor från enligt O.

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
Baby Jane av Sofi Oksanen är skriven i jag-form och trots det är berättarjaget väldigt anonymt boken igenom. Man får inte ens veta hennes namn.

Berätta om en bok om eller av en journalist.
Den hemlige kocken av journalisten Mats-Eric Nilsson handlar om våran fejkade mat och hur lurade vi blir av livsmedelsindustrin. Den öppnade ögonen för många i landet, så även mig.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
Åsa Larssons böcker om advokaten Rebecka Martinsson. Jag har läst de två första i serien. Känns som jantelagen styr när hon återvänder till hemorten Kiruna.

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.
Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet av Lotta Lotass. Totalt obegriplig.


Kommentarer
Postat av: enligt O

Lotass har jag inte vågat mig på ännu. Har en känsla av att det kräver både tålamod och en rejält utvilad hjärna. Något jag aldrig har...

2010-09-04 @ 10:58:43
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0