Bokfrågornas ABC - L

1. Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?
Det är först nu i år som jag börjat läst riktigt mycket. (Förr har jag varit en periodare.) Och för att hålla reda på vad jag läst skapade jag denna bloggen.

2. Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?
Jag älskar inledningen på William Blakes Auguries of Innocent

To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour

3. Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?
Peter Englund tycker jag verkar va sympatisk. Men jag har inte läst något av honom.
Jag förstår mig inte på Lotta Lotass. Har läst hennes Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet.

4. Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.
De små tingens gud av Arundhati Roy kommer jag ihåg som en långsam bok. Boken va så kompakt med händelser och beskrivningar av detaljer att jag inte ville läsa för fort och missa nåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0