Bokfrågornas ABC - H

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
Mma Ramotswe i Damernas Detektivbyrå-böckerna av Alexander Mc Call Smith.

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?
Mister Tom i Godnatt mister Tom av Michelle Magorian kom jag ihåg som en hjälte, om än ganska motvilligt i början av boken. Denna läste min mellanstadielärare som högläsning för min klass.

Och den ultimata hjältinnan?
Eowyn i Sagan om konungens återkomst av JRR Tolkien. Älskar när hon tillsammans meed Merry har ihjäl nazgulen.

- Mig kan ingen levande man hindra.
(...)
- Men jag är heller ingen levande man. Det är en kvinna du ser.

Vilken är den bästa historiska roman du läst?
Den vidunderlia kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren och Ett land i gryningen av Dennis Lehane.


Kommentarer
Postat av: enligt O

Åh Mister Tom, han är verkligen en hjälte! Älskade Michelle Magorian när jag var yngre. Lånade en nyare bok av henne på biblioteket nyss, men har inte kommit mig för att läsa den.

2010-08-28 @ 15:01:44
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Mister Tom, jag minns att jag grat pa slutet! Borde verkligen lasa om den snart!



...och Eowyn var en storfavorit nar jag laste Sagan om Ringen!

2010-09-01 @ 16:46:38
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0