Offerrit

av Johannes Källström. Utläst 101227.


Denna boken fick jag från Massolit förlag. Jättekul! Tyvärr infriades inte mina förväntningar på boken. Men det är nog mer ett undantag än en regel att jag gillar böcker med övernaturliga inslag. Och det var det rejält av här.
Men handlingen börjar bra tycker jag. I den lilla staden läggs bruket ner och stor arbetslöshet är att vänta. Kommunalrådet Svea tillsätter en grupp som ska skaka liv i orten. De inleder ett samarbete med stadens förlorade son tillika världsberömde designern Oscar Vigelius. Men det blir inte riktigt som man tänkt sig. Konstiga saker börjar hända i staden. Och det är intressant med denna orten som är i sådan beroendeställning till Oscar och hans pengar och om människorna som satsar på projektet. Vad är man berdd att offra för att få ut det man vill?
Men det blir lite för mycket av det övernaturliga för min smak. Jag gillar mer när det det bara anas. 
Dessuton tycker jag att det blandas in för många sagor i berättandet. Det är referenserna till Don Quijote, historien om Abraham och Isak och dessutom myten om detta onda väsen som man bjuder in till staden.


På tal om Massolit förlag så fick jag en bok av mamma nu när jag var där i julhelgen. Hon hade läst den och gillade den skarpt. Vredens tid av Stefan Tegenfalk. Intressant...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0