Svek

av Karin Alvtegen, utläst 100629.

När jag jobbar åker jag buss och läser gärna på bussen. Då är det alltid smidigare att ha med sig pocketböcker tycker jag. De tar mindre plats i väskan och väger inte lika mycket. Men jag har en massa inbundna böcker ståendes i bokhyllan. De flesta inhandlade på bokrean. Nu när jag är sommarledig ska jag ta itu med dessa inbundna böcker.
Svek av Karin Alvtegen är en av dessa, inhandlad på bokrean i år. Då köpte jag dessutom Skam och Skugga som jag ännu inte har läst. Innan har jag lyssnat på Saknad, faktiskt den enda ljudbok jag har lyssnat på. Saknad tyckte jag sådär om.
Men Svek var riktigt, riktig bra. Den handlar om ett gift par där kvinnan får reda på att maken har en affär med en annan. Och om en man vars flickvän ligger i koma. Förståss flätas dessa två historier samman och som bokens titel tyder på handlar det om svek. Mannen som sviker sin fru och son genom att vara otrogen, frun som vill hämnas på mannen men som samtidigt tycker att hon sviker deras son. Och flickvännen som ligger i koma sviker sin pojkvän genom att inte vakna, tycker han i alla fall. Boken ger en obehaglig känsla när man läser den. Och man har på känn att allting kommer att gå åt helvete.
Jag-perspektivet i boken ändras mellan kapitlen så man får veta hur alla tre huvudpersonerna känner och varför de agerar som de gör. En sak som jag gillar är att karaktärerna i boken säger en sak men att man får samtidigt veta vad de egentligen tänker. Vilket sällan är samma sak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0