Bokfrågornas ABC - Ä

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.
Äktenskap som går åt helvete: Revolutionary Road av Richard Yates och Svek av Karin Alvtegen.
Det enda lyckliga äktenskap jag kan komma på är Mma Ramotswe och JLB Matekoni i Damernas Detektivbyrå-böckerna. Alla problem de kan tänkas ha är så enkla att lösa. En förenklad bild av verkligheten, men rätt härligt att läsa om ändå.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?
The Heroine diaries av Nikki Sixx handlar om hans liv som artist och missbrukare under ett år. Det lyser genom hur mycket en knarkare ljuger för sig själv, samtidigt som han skriver väldigt ärligt i sin dagbok. 

3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?
Sagan om Ringen-böckerna.

4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?
I en gåtfull spegel av Jostein Gaardner handlar om en sjuk flicka som får besök av en ängel.

Nej vet ni, det blir en femte bonusfråga idag:
5. Vilken är den äckligaste boken du läst?
Jag tyckte att Frestelsernas berg av Jonas Gardell var riktigt bra när jag läste den. Nu kommer jag inte ihåg handlingen. Men det äckliga var i alla fall huvudpersonens bror som var missbrukare och det beskrevs på ett så bra sätt. Äcklet är liksom det jag kommer ihåg av boken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0