Matrevolutionen

av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt. Utläst 110122.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag varit med i Viktväktarna. Det kan nog vara tio gånger. Varje gång tycker jag att jag är så duktig och noggrann. Men det går aldrig vägen. Hungern och suget tar alltid överhanden, hur motiverad jag än är. Och så kände jag mig misslyckad gång på gång. Att äta fettsnålt funkar i alla fall inte för mig. Att man står sig bra på gröt är ren bullshit!

Jag har tidigare hört Anderas Eenfeldt, Kostdoktorn föreläsa två gånger. Bokens uppbyggnad påminner till stor del om föreläsningarna om än lite mera utbyggt och med mer praktiska tips för vad man ska äta.
Kortfattat går det ut på att vi ska äta den maten som vi är anpassade för, som våra förfäder har ätit i tusentals år. Den nya maten, socker och stärkelse höjer insulinet i kroppen som i sin tur lagrar fett. Sen får man blodsockerfall och blir sugen på mer. Äter man fett däremot så blir man ordentligt mätt och får ett jämt blodsocker.

När jag pluggade biologi för att antal år sedan tänkte jag tanken. Våra kroppar lagrar fett i form av mättat fett. Hur kan då det vara onyttigt att äta sådant fett? Men jag slog snabbt ifrån mig tanken för jag visste ju att mättat fett var dåligt. Det hade jag ju fått lära mig. Men svaret är ju förstås att det inte är farligt.  MÄTTAT FETT ÄR INTE FARLIGT!

Andreas går i boken igenom studier som låg till grunden för de fettsnåla kostrekommendationerna och vad som var fel med dem. Och de moderna studierna som visar att fett inte är farligt och att det är lättare att gå ner i vikt med en lågkolhydratkost. Han gör det lättförståligt och spännande. Det är en lagom balans mellan underhållning och fakta i boken.

Jag rekommenderar denna bok till alla som har problem med vikten, som har eller känner någon som har diabetes, hjärtsjukdomar, magproblem, mm mm. Detta är en bok som jag mer än gärna lånar ut till alla jag känner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0