Bokfrågornas ABC - D

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Jag har ganska nyligen börjat läsa deckare så jag har inte så stor koll. Jag gillar mest böcker som inte handlar om poliser, eller där polisen inte är huvudperson i alla fall. Kallas de deckare då? Tex Nicci Frenchs böcker där offret är huvudperson. Och så log han är nog den bästa som jag läst.
Sen gillar jag ju Damernas Detektiv-böckerna även om de inte riktigt är deckare. Min favoritperson är definitivt sekreteraren/biträdande detektiven Grace Makutsi.


2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Oj, dålig på drama. Men jag gillade Shakespeares Trettondagsafton jättemycket när jag såg den på Dramaten för ett antal år sedan.


3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Stolthet och Fördom med Colin Firth som Mr Darcy.


4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Kommer ihåg hur Eli står utomhus i kallaste vintern i bara nåt nattlinne.


5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?
Den nordiska floran av Bo Mossberg och Lennart Stenberg. Bra, tjock och fantastiskt fin


Kommentarer
Postat av: enligt O

Colin Firth ÄR mr Darcy, såg den nyare filmen just, men den funkade inte lika bra.

Tyckte verkligen om Låt den rätte komma in och läser Människohamn nu.

2010-08-08 @ 22:50:42
URL: http://www.enligto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0