Bokfrågornas ABC - Y


Bokfrågor från Enligt O.

1. Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.
Jag läste en bok när jag gick i högstadiet som handlade om en ung kvinna om levde när Sverige höll på att kristnas. Jag har ingen aning om vad den hette men jag minns att jag gillade den. Den handlade om de gamla asagudarna och den nye guden, som bara var en.

2. Kan du berätta om en riktigt ytlig bok som du har läst?
Natten barn av Traci Lords var som två böcker i en. Först handlar den om hennes barndom och om hur hon blev indragen i porrbranschen. Intressant.
Men sen hände det något med boken. När hon ska berätta om sitt liv efter hon slutat som porrstjärna blev det bara yta. Totalt ointressant.

3. Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?
Mons Kallentofts böcker är så himla snygga. Tokgillar den där blodiga maskeringstejpen.



Sen gillar jag böcker som har ett "riktigt konstverk" som omslag.

Carl-Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia. Konstverket heter Mondaufgang am Meer av Caspar David Friedrich.

 


Och Jonas Gardells En komikers uppväxt. Med konstverket Blir du lönsam lille vän? av Peter Tillberg.

 



Här är ett mindre lyckat omslag. Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren. Bra bok däremot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0