Det röda rummet

av Nicci French. Utläst 101207.

Jag har tidigare läst flera böcker av författarparet som kallar sig Nicci French. Och gillat dem allihop. Denna boken har jag ju börjat läsa vid något tillfälle och slutat, för det var något som fattades, som inte grep tag i mig. Och jag tycker likadant nu. Jag fick läsa långt in i boken för att fastna. Men då var den bra, ett tag.
Baksidetexten på denna boken är skriven av någon som inte har läst boken skulle jag tro. Den handlar om en psykiatriker, Kit som i sitt arbete har blivit attackerad av en man, Michael och nu har hon ett långt ärr i ansiktet. När hon återkommer till jobbet från sin sjukskrivning får hon chansen att sätta dit Michael. Han är misstänkt för ett mord och Kit ska hjälpa polisen med psykiatrisk bedömning. Men hon tror till skillnad från polisen inte han är skyldig. Att Kit då slits mellan en önskan att göra det rätta och hämndbegär, det är inte sant. Det handlar boken inte alls om. Hur som helst så engagerar hon sig i fallet och får polisen in på andra tankar, om än med viss möda.
Det jag gillar med Frenchs böcker är att de är som deckare, men fallen inte beskrivs från polisens perspektiv. Fast i Det röda rummet stämmer det bara nästan. Jag kan rekommendera böckerna De levandes rike, Nära dig och Och så log han... De utgår mera från offrens perspektiv och känns därför mer intressanta.
Läs ut-utmaning
4 utläst  8 olästa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0