Filosofiska söndagsklubbben

av Alexander McCall Smith. Utläst 100708

                                                     

Jag fullkomligt älskar böckerna i Damernas Detektivbyrå-serien. Men så har jag hört sämre kritik om dessa böcker, hitills har det kommt fem stycken om Isabel Dalhousie. Så jag va lite orolig att det inte skulle va nåt att ha när jag började läsa. Är den nåt att ha då enligt mig? Jo, det tycker jag allt. Helt ok även om den inte kommer upp i samma standard som Damernas Detektivbyrå-serien.
Men jag påminner mig själv om att jag inte va jätteförtjust i den första damernasboken utan att det först va senare i serien som jag verkligen va fast. Så jag tror att samma sak gäller även för denna serien. Men måste helt enkelt lära känna karaktärerna bättre.
Och det är svårt att inte jämföra de båda serierna och huvudpersonerna med varandra. Båda är kvinnor runt 40 som funderar över människors karaktär, moraliska dilemman och löser brott. Och båda framställs mer tantiga än deras egentliga ålder.
I Filosofiska söndagsklubben handlar det om Isabel Dalhousie boende i Edinburgh och som är redaktör för ett filosofiskt magasin. Hon bevittnar en olyckshändelse där en man faller från en balkong inne på ett konserthus. Men frågan som Isabel ställer sig är ifall det verkligen va en olyckshändelse.
Bokens titel syftar på någon slags diskussionsklubb som inte längre är aktiv. Jag hoppas att denna klubb återupptar sina möten i kommande böcker.
Betyget är: mysig bok som är ganska intressant. Men jag hoppas på mer i fortsättningen. Bok två i serien Kärlek, vänskap och choklad inhandlades igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0