Frankenstein

av Mary Shelley. Utläst 100712.


En bokcirkel på nätet har i juli tema 1800-tal och bokcirklar om just Frankenstein från 1818. Att den är nästan 200 år märks ju visserligen på språket. En sådan här bok läser inte jag ut på en dag, utan varje mening måste läsas ordentligt. (Till skillnad från nyskrivna böcker där jag kan skumma mig igenom vissa delar.)
Men sen känns den ju väldigt modern och aktuell också. Modern vetenskap som kan göra de mest fantastiska saker, men med vilka konsekvenser? Det som jag tänker mest på är gentekniken: kloning, genetiskt modifierade organismer, genetiska tester och möjligheten att skräddarsy sina barn.
Det som jag mest är förundrad över när jag läser boken är att Frankenstein inte alls funderar över hur sin skapelse kommer att vara. Han verklar bli förvånad och skräckslagen när monstret vaknar till liv. Men vad annat kan man tro när man har tillverkat en varelse av likdelar? Han blir ju så rädd att han flyr ifån monstret och tar inget som helst ansvar för vad han skapat.
Och detta får ju konsekvenser. Varelsen får uppfostra sig själv genom att spionera på människor och lära sig av hur de beter sig. Han blir mycket vältalig, något som inte framgår av de filmatiseringar som jag har stött på. Jag trodde bara att monstret kunde tala med enstaka ord. Och han analyserar ju sitt eget beteende mycket väl. Han vet att han blir ond på grund av sin ensamhet, avsaknad av kärlek och att han blir utstött.
Jag kan tycka att man ska läsa boken för att få en mer nyanserad bild av berättelsen Frankenstein än vad som ges i filmerna.

Kommentarer
Postat av: Åsa (Kafka på jobbet)

Åh, jag älskar den boken! Och frågan om vem som är mest mänsklig av Frankenstein och hans monster kan man fundera på nästan hur länge som helst.

2010-07-13 @ 11:44:49
URL: http://www.kafkapajobbet.se
Postat av: Karin Berg/Enbokcirkelföralla

frankenstein finns i nyare versioner, så att man slipper det gamla språket. Men ibland så är just språket charmen med boken =)

2010-07-13 @ 22:09:16
URL: http://bokcirkelforalla.wordpress.com
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Tack för hjälpen med namnet på den vattenväxande blomman :)

2010-07-13 @ 23:16:19
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0