Blodsarv

av Denise Mina. Utläst 101128.


Jag har tidigare läst Minas böcker Död i Garnethill, Exil och Den sista utvägen. De utspelar sig i Glasgow och så gör även denna som är starten på en triologi den också. Blodsarv utspelar sig på tidigt 80-tal. Efter att ha läst dessa böcker känns Glasgow som helvetet på jorden. Mina är jättebra på att beskriva en gråkall, fattig stad. Strumpbyxorna är våta, de kliar. Alla är jävliga och inte ens huvudpersonens familj är särskilt trevliga. Huvudpersonen är Paddy Meehan, 18 år och springflicka på en tidning. Men egentligen vill hon bli riktig journalist. Detta är något som inte faller sig väl med hennes katolska familj och fästman. De vill förstås att hon ska gifta sig och föda barn. Karriär är uteslutet.
En liten pojke mördas brutalt och ett par tolvåriga pojkar misstänks för att ha begått mordet. Paddy tror inte riktigt att det kan ha gått till på samma sätt som polisen tror och hon börjar undersöka fallet närmare.
Jag gillar deckare som inte har en polis som huvudperson och så även denna boken.


Läs ut-utmaning
2 utläst   10 olästa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0