Främlingen

av Albert Camus. Utläst 101115.

I mitt Pocket och Påhitt-paket som jag fick av Ellison var Främlingen en av böckerna. Jag har sagt att jag vill läsa fler klassiker och fler Nobelpristagare. Så boken var ett utmärkt val att lägga i mitt paket. Den är utgiven 1942 men denna utgåva är en nyöversättning från 2009. Boken utspelar sig i Camus hemland Algeriet. Huvudpersonen Mersault är mycket speciell. Idag hade han definitivt fått någon typ av diagons. Boken börjar med att hans mamma dör och i slutet blir han själv dömd till döden för ett mord. Allting som sker är han totalt likgiltlig inför. Åtminstone de sakerna som en annan kan tycka känns lite småviktigt som livet, döden och kärleken. Denna bok kommar jag nog att fundera vidare på en del. Den efterlämnar en del tankar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0