mer enkät

26. Favoritkokbok?
Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström. Framför allt för de vackra fotona.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam. Synen på våldtäktsmän har vi snackat om på sex- och samlevnadsundervisningen på jobbet.

28. Favoritlässnacks?
Godis som inte är för kladdigt. Gillar surt och segt.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Trodde att den skulle vara fantastisk. Men jag gillar hans andra böcker bättre. Lilla stjärna har jag ännu inte läst. Men den har jag skyhöga förväntningar på.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag läser inte bokkritik särskilt ofta. Men jag är väl oftast snällare än kritiker.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag tycker att det är svårt att skilja på bokens kvalitét och vad som har med mig själv att göra typ sinnesstämning/engagemang/fokus just när jag läste den.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Italienska är vackert.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
När de kastar runt spädbarnet i Gömda av Liza Marklund. Fy fan va otäckt!

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Jag började läsa Box 21 av Roslund & Hellström för något år sedan. Men jag tyckte att den var för obehaglig så jag la av efter bara några sidor.

35. Favoritpoet?
Har ingen.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
En eller två.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Inte ofta med det händer.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag diggar sekreteraren/biträdande detektiven Grace Makutsi i Damernas Detektivbyrå-böckerna.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Skurk kanske är fel ord. Men Gollum i Sagan om Ringen-böckerna är en favorit.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En bok som jag tror är lättläst. Hellre flera tunna än en tjock.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Vet inte. Jag har varit en periodare. Jag har läst mycket i perioder och inte alls eller bara lite i perioder. Men tre månader kanske.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Hybris av Noam Chomsky. Bokcirkelbok. Fattade ingenting. Det var som att jag läste på ett främmande språk.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Mitt sötsug.

44. Bästa filmatisering av bok?
Möss och människor och När lammen tystnar.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Jag tar en som jag inte ens har sett! Men jag tror att Alice i Underlandet av Tim Burton är mycket, mycket, mycket sämre än boken.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Nej, det är nog inte så mycket. Köper ofta istället.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Se fråga 42.

49. Har du dina böcker organiserade?
Ja till viss del.
Pocket för sig. Både skönlitterärt och fackböcker tillsammans, i alfabetisk ordning.
Inbundna skönlitterära böcker för sig, i alfabetisk ordning.
Inbundna fackböcker, huller om buller.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla dem.

51. Finns det böcker du undviker?
Biografier, böcker om miserabla barndomar.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Alla böcker av Katarina Wennstam.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Skynda att älska av Alex Schulman.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Ett oskrivet blad av Marie Hermanson. Har gillat alla andra böcker jag läst av henne.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Fattar inte frågan...


Kommentarer
Postat av: Emma

Tim Burtons version av Alice är onekligen mycket sämre, en stor besvikelse.. om än väldigt snygg. Tur att disneys fina finns =)



"Miserabla barndomar" borde jag kanske ha tagit med bland mina svar med, urgh så jobbiga

2010-11-14 @ 01:31:27
URL: http://boktrad.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0