Ormens väg på hälleberget

av Torgny Lindgren. Utläst 101109.


Först fattade jag absolut ingenting. Jag blev grinig och ville kasta boken i väggen. Men sen tog jag ett djupt andetag, bläddrade tillbaks från början och läste på ett annat sätt. Jag var tvungen att tänka texten på ett annat sätt i huvudet för att det skulle funka. Och då... Vilken fantastisk bok!
Den handlar om en fattig familj i Västerbotten på 1800-talet. De har inte råd att betala sina skulder och blir då utnyttjade av handlaren i byn. Den är riktigt skrämmande om fattiga människors utsatthet och jag blir mycket engagerad i familjen när jag läser. Boken är skriven på tidstypisk dialekt vilket gör den väldigt speciell.
Rekommenderas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0