Bokfrågornas ABC - P

1. Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?
Nu, här i Sverige känns det lite fånigt med pseudonymer. Det verkar vara en marknadsföringsgrej. Men jag tycker att det är/har varit jätteviktigt i andra länder och i andra tider när yttrandefriheten inte har varit lika fri som här och nu. Den enda pseudonym som jag kan komma på att jag har läst är Lars Kepler Hypnotisören. Ingen bok jag skulle rekommendera som fantastisk läsning, men spännade i alla fall.

2. Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?
Dannys pappa i Danny - bäst i världen av Roald Dahl. Jag lästen boken i mellanstadiet och kommer inte ihåg mycket av handlingen men jag har en bestående känsla av att pappan va störtskön.

3. Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?
Det är klart jag vill ha kvalitet i de böcker jag läser. Sen kan jag tycka att kvalitet inte nödvändigtvis måste vara av nobelpriskarraktär. Kvaliteten beror så mycket på vem som läser och när. Att vissa böcker blir superhypade som tex Dan Browns böcker bidrar till ett allmänt ökat läsande tror jag. Och det är bra!

4. Pocket eller inbunden?
Pocket alla gånger. Mina inbundan böcker blir aldrig lästa av nån anledning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0