The heroin diaries

- spillor ur ett rockstjärneliv, av Nikki Sixx och Ian Gittins. Utläst 101011.



Ok, jag har hört talas om Mötley Crüe. Jag visste om att Tommy Lee varit medlem. Jag kan nynna en strof ur en låt. Punkt. Mer än så visste jag inte. Jag visste inte vem Nikki Sixx är. Det är alltså inte jag själv som valt att läsa denna bok utan Jonathan i bokcirkeln.
Vi träffades igår, totalt åtta personer för att käka mat och snacka om boken. Och lyssna på Mötley Crüe då förståss. Alla var ganska överens om att det var en bra bok och det fanns mycket att prata om.
Boken är Nikki Sixx dagbok från 1987, varvat med kommentarer från honom själv och från de som var med. Han skriver om sitt missbruk av alkohol, piller, kokain, heroin och sex. Om känslan att vara beroende, om att ljuga för sig själv och om att ständigt försöka ta sig ur missbruket. Det handlar om dåliga relationer nu och i hans barndom. Det handlar om musik, skivinspelning och turnérande. Allt som oftast hamnar han i sin egen garderob, neurotisk med ett hagelgevär.
Förståss är det väldigt skrämmande läsning. Hur i helvete överlevde människan? Men den är också ganska rolig mitt i all missär. Dagboksskrivandet är delvis bra, han skriver inte dåligt på något sätt. Och delvis får jag feeling av Berts dagbok, lite hej hej leverpastej, liksom.

Tillslut kommer sanningen fram? Krönika av Jonathan i NWT.

Kommentarer
Postat av: Esca

Läs även Neil Strauss - The dirt, om du vill veta mer :) Det är en bra, grafisk roman :)

2010-10-14 @ 22:36:45
URL: http://motstjarnorna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0